Durven & Doen!

Een assertiviteitstraining op haptonomische basis voor 14 t/m 18-jarigen. Deze training leert je makkelijker contact te maken met anderen, je mening te geven, voor jezelf op te komen en je meer ontspannen te voelen.

Praktische zaken

De training start bij voldoende aanmeldingen op 14 maart 2019, en bestaat uit zes bijeenkomsten op dinsdagavond van 19.30 – 21.00 uur.
Vervolgdata zijn: 26 maart, 2, 9, 16 en 23 april.
Aanmelden kan tot 1 maart.

De training is inclusief kennismakingsgesprek met ouder(s)

De groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 10 deelnemers.
Kosten: 175 euro
Adres: Nijverheidsweg 6 te Culemborg.
Bij aanmelding willen wij graag de volgende gegevens ontvangen: naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum, school, groep en kort de reden van aanmelding.
Contact/Aanmelden

Wat komt er aan de orde?

• (eerste) contact leggen;
•  je mening geven en opkomen voor jezelf;
•  je eigen grenzen aanvoelen/bepalen;
•  omgaan met piekeren en negatieve gedachten;
•  kritiek en complimenten durven geven en ontvangen;
•  omgaan met nieuwe situaties;
•  lichaamshouding, ademhaling, stemgebruik en ontspanning.

 

Hoe doen we dat?

Door informatie, theorie, oefeningen en rollenspelen leer je verschillende oplossingen voor lastige situaties te vinden. Denk hierbij aan; hoe kom je voor jezelf op? hoe sluit je aan bij een groepje?
We gaan uit van datgene wat al goed gaat, en oefenen met datgene wat spannend of moeilijk is. Door lastige situaties samen te oefenen, krijg je meer zicht op hoe je anders met de situatie om zou kunnen gaan. Zo krijg je steeds meer zelfvertrouwen.
Een groep geeft hierbij veel herkenning en steun; je ontdekt dat je niet de enige bent die bepaalde situaties lastig of eng vindt. Je kan elkaar ook tips geven.
We besteden veel aandacht aan een veilige omgeving, waardoor iedereen zichzelf kan zijn en spannende situaties met elkaar durft te oefenen.

 

Op haptonomische basis?

Haptonomie gaat over contact met jezelf en de ander, maar ook over de balans tussen voelen, denken en doen. Die balans kan verstoord raken door alles wat op je afkomt, met als gevolg:
•  je denkt veel en gaat snel piekeren;
•  je twijfelt over de kleinste beslissingen;
•  je kan je moeilijk ontspannen of valt moeilijk in slaap.

Tijdens de training wordt je je meer bewust van je lichaamshouding en wat het effect daarvan is op jezelf, maar ook op de ander. Wat gebeurt er in je lichaam en met je ademhaling tijdens spannende situaties? Je krijgt diverse oefeningen die je oa. leren:
• stevig en rechtop te staan;
• ademhaling tot rust te brengen;
• eigen kracht te voelen;
• je makkelijk(er) te ontspannen en in te slapen.

Hierdoor krijg je handvatten om je beter en rustiger te voelen in de voor jou lastige of spannende situaties.

‘Mijn beste vriendin zegt dat ik veranderd ben, meer zelfvertrouwen. Ik merk dat zelf ook.’
Brecht, 15 jaar
‘Hoewel het mij niks leek een groep, was het juist fijn. Veel herkenning, gelachen en samen oefenen werkt dus wèl.’
Daphne, 17 jaar
‘Ik ben me meer bewust van wat ik vind en wil. Ik sta steviger in m'n schoenen’
Coen, 16 jaar