Denken en doen!

Een assertiviteitstraining op haptonomische basis voor 18 t/m 29 jarigen; die makkelijker contact willen maken met anderen, minder willen piekeren en beter voor zichzelf willen leren opkomen.

Praktische zaken

De training is op zaterdagochtend van 10.30 – 12.15 uur en bestaat uit zes bijeenkomsten met vooraf een intake gesprek.
We starten zodra er voldoende aanmeldingen zijn.
De groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 10 deelnemers.
Kosten: 195 euro.
Adres: Nijverheidsweg 6 in Culemborg.
Bij aanmelding willen wij graag de volgende gegevens ontvangen: naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum, opleiding en kort de reden van aanmelding.
Contact/Aanmelden

Wat komt er aan de orde?

• in het openbaar spreken;
• contact maken met anderen;
• je mening geven en opkomen voor jezelf;
• doorbreken van negatieve gedachten;
• ontvangen en geven van kritiek en complimenten;
• omgaan met nieuwe situaties;
• lichaamshouding, uitstraling, ademhaling en ontspanning.

 

Hoe doen we dat en wat bereik je ermee?

Door informatie/theorie, gesprek, oefeningen en opdrachten leer je beter om te gaan met voor jou lastige situaties. Ook leer je je makkelijker te ontspannen.

Daarnaast krijg je zicht op je negatieve gedachten en hoe je die kunt ombuigen in meer helpende gedachten, waardoor ze je minder gaan bepalen.
Een groepstraining biedt veel mogelijkheden om te oefenen en te leren met betrekking tot sociale vaardigheden. Verder kan de (h)erkenning je ook nèt dat extra duwtje in de goede richting geven.

 

Op haptonomische basis?

Haptonomie gaat over contact met jezelf en de ander, maar ook over de balans tussen voelen, denken doen. Die balans kan verstoord raken met als gevolg dat:
• je het gevoel hebt dat je continu in je hoofd zit (veel denken en piekeren)
en/of moeilijk in actie kunt komen;
• je weinig te stil staat bij wat jij nu vindt of voelt;
• je twijfelt over de kleinste beslissingen;
• je kunt je moeilijk ontspannen of moeilijk kunt inslapen.

Tijdens deze assertiviteitstraining wordt je je meer bewust van je lichaam en wat het effect daarvan is op jezelf, maar ook op de ander. Wat gebeurt er in je lichaam en met je ademhaling tijdens spannende of lastige situaties?
Je krijgt diverse oefeningen die je oa. leren:
• stevig en rechtop te staan;
• ademhaling tot rust te brengen;
• eigen kracht te voelen;
• je makkelijk(er) te ontspannen en in te slapen.

Hierdoor krijg je handvatten om je beter en rustiger te voelen in de voor jou lastige situaties. Wanneer je voelen, denken en doen op elkaar aansluiten, voel je je het meest in balans.

Het was een enorme stap om naar deze training te gaan. Nu vind ik dat ik het jaren eerder had moeten doen, want ik heb er echt veel aan gehad!

Vrouw 25 jaar

Ik praat makkelijker, vooral in kleine groepen en geef nu ook makkelijker mijn mening.

Man, 21 jaar

Door de training ging ik meer durven en minder overal over piekeren. Ik heb echt wat overwonnen bij mezelf. 

Vrouw, 19 jaar